5 oct. 2012

Autostrada A1 ingroapa istoria - Sibot, Alba










Turdas, Sibot, Tartaria sunt doar cateva din localitatile pe unde, deloc intamplator, a fost stabilit traseul autostrazii Sibiu-Nadlac (A1). Situri arheologice, unele cunoscute de peste 150 de ani, cu asezari stravechi de o importanta colosala, din neolitic pana la epoca romana, vor fi ingropate definitiv sub asfalt si beton. Peste cateva saptamani se va vedea numai in poze ce a fost odata acolo. Arheologii se grabesc sa fuga din calea "progresului" si dau fara sa clipeasca avizele de descarcare arheologica. Este incredibil sa-l auzi pe directorul Muzeului Brukenthal, Sabin Luca, cel care s-a ocupat de multe din siturile respective, spunand ca nu e cazul sa se devieze autostrada si nici macar sa se intarzie lucrarile. Muzeele si-au luat material cat sa-si umple camarile si nu mai conteaza ce se intampla cu cele mai vechi si mai mari asezari descoperite in sud-estul Europei. Locurile unde a aparut prima data scrisul in lume se vor "conserva" definitiv in fundatia noii autostrazi.Se stia ca valea Muresului a fost locuita neintrerupt din neoliticul timpuriu si fix pe acolo trebuia sa treaca autostrada, nici un metru mai pe-alaturi. De situl neolitic de la Turdas se stia din 1850, dar autostrada nu si-a gasit loc decat prin cei cativa zeci de metri dintre DN7, calea ferata si Mures. Dupa ce am citit in ziar despre noua descoperire am fost sa vedem cu ochii nostri, dar deja era prea tarziu, fusese turnat chiar si asfaltul in unele locuri. La Sibot, asezarea romana era taiata in doua de DN7, nu se putea sa nu se stie ca e acolo, dar autostrada vine sa o ingroape pe toata lungimea. Culmea e ca A1 merge paralel cu DN7 pana exact in locul unde e situl arheologic, acolo traverseaza drumul national, rade istoria, trece peste raul Cugir si dupa numai 400m se intoarce la sud de DN7. O fi prostie, rea-vointa, nepasare, interese ascunse, nu stim, cert e ca trebuie construite doua pasaje inutile pentru ca A1 sa se incalece de doua ori cu DN7, pe o distanta de numai 400m, doar pentru ca sa treaca si peste situl arheologic. Credem ca acest caz arata cel mai bine "respectul" de care se bucura istoria acestei tari. In unele cazuri, o deviere de 10-20 de metri ar fi fost de ajuns ca sa se evite distrugerea unor importante situri, dar Ministerul Culturii si muzeele care coordoneaza santierele arheologice se pare ca raspund, ca si in alte cazuri (vezi Rosia Montana), doar la comenzi politice si/sau spagi consistente.Dupa 20 de ani de batut pasul pe loc, se contruieste cu o graba suspecta o autostrada care trece exact prin locurile unde s-a dezvoltat cea mai veche civilizatie din partea asta de lume

sursa:http://www.facebook.com/RomaniaVie?ref=ts&fref=ts

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu